News for Cyprus property buyers, real estate investors and clients of our Valuation department
Μετά από 10 χρόνια μηδενικής αύξησης - Γιατί οι ιδιοκτητες ακινήτων ζητούν κατάργηση του Περί Ενοικιοστασίου νόμου
Του ΣΩΤΗΡΗ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ/ cytoday
Αύξηση στα ενοίκια έως και 6% για την διετία 2023 - 2025 προβλέπει το νέο διάταγμα που εξέδωσε το Υπουργείο Δικαιοσύνης τον Απρίλιο, μετά από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου.
Η συγκεκριμένη απόφαση αφορά μόνο τα ακίνητα που εμπίπτουν στον Νόμο Περί Ενοικιοστασίου, κτίρια δηλαδή που κτίστηκαν πριν από τις 31/12/1999 και ο ενοικιαστής έχει καταστεί θέσμιος. Περισσότερα για τον συγκεκριμένο νόμο θα δούμε στη συνέχεια.
Αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η απόφαση για αύξηση 6%, έρχεται μετά από 10 χρόνια όπου τα συγκεκριμένα διατάγματα που εκδίδονται ανά διετία, προνοούσαν μηδενική αύξηση ενοικίου. Το τελευταίο διάταγμα είχε εκδοθεί στις 22 Απριλίου 2021 και έληξε στις 21 Απριλίου 2023.
Πιο συγκεκριμενα το νέο Διάταγμα αναφέρει:
Το Υπουργικό Συµβούλιο, ασκώντας τις εξουσίες που του χορηγούνται από την παράγραφο (α) του εδαφίου (4) του άρθρου 8 των περί Ενοικιοστασίου Νόµων του 1983 µέχρι 2020, μετά από σύσταση της Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, καθορίζει, για τους σκοπούς του προαναφερόμενου άρθρου, το ποσοστό του 6 τοις εκατόν, ως το ανώτατο όριο αυξήσεως ενοικίων για τη διετία που αρχίζει από τις 22 Απριλίου 2023 μέχρι και τις 21 Απριλίου 2025.
Για καταστήματα:
Το Υπουργικό Συµβούλιο, ασκώντας τις εξουσίες που του χορηγούνται από το εδάφιο (2) του άρθρου 19 των περί Ενοικιοστασίου Νόµων του 1983 µέχρι 2020, μετά από σύσταση της Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, καθορίζει, για τους σκοπούς του προαναφερόμενου άρθρου, ως ποσοστιαία αναλογία αύξησης των ενοικίων για καταστήματα μέσα σε δυσπραγούσα περιοχή, το 6 τοις εκατόν, για τη διετία που αρχίζει από τις 22 Απριλίου 2023 μέχρι και τις 21 Απριλίου 2025.
Άρα, όσα ακίνητα εμπίπτουν στον Περί Ενοικιοστασίου Νόμο, εάν δεν υπάρχει σε ισχύ συμφωνία, ο ιδιοκτήτης μπορεί να προχωρήσει σε αύξηση του ενοικίου έως και 6% για την επόμενη διετία και ο ενοικιαστής είναι υποχρεωμένος να την καταβάλει.
Σημειώνεται ότι για ακίνητα που χτίστηκαν μετά το 2000 μέχρι και σήμερα, ισχύει ο νόμος περί Συμβάσεων. Ιδιοκτήτης και ενοικιστής υπογράφουν συμβόλαιο και συμφωνούν τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα της κάθε πλευράς. Με την λήξη του συμβολαίου, ο ιδιοκτήτης μπορεί να επιβάλει όσο αύξηση θέλει. Εάν δεν καταλήξουν σε συμφωνία για αύξηση, τότε ο ιδιοκτήτης μπορεί να οδηγήσει τη διαφορά στο δικαστήριο, ζητώντας την έξωση του ενοικιαστή.
Ο νόμος Περί Ενοικιοστασίου
Ο Περί ενοικιοστασίου Νόμος του 1983 ρυθμίζει τις σχέσεις ιδιοκτήτη και ενοικιαστή, δημιουργώντας σε αυτούς κάποιες υποχρεώσεις.
Ένας ενοικιαστής γίνεται θέσμιος όταν κατέχει ένα ακίνητο ως ενοικιαστής και έχει λήξει ή τερματιστεί η συμφωνία ενοικίασης που είχε με τον ιδιοκτήτη.
Όταν λοιπόν ένας ενοικιαστής γίνει θέσμιος, τότε:
– Μπορεί να συνεχίζει να διαμένει στο ακίνητο εφόσον πληρώνει το ενοίκιο. Αν δεν πληρώνει μπορεί να του γίνει έξωση με διαδικασίες μέσω δικαστηρίου. Οι διαδικασίες έξωσης για ενοικιαστές που δεν πληρώνουν έγιναν πιο απλές και γρηγορότερες με νόμο που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο του 2020. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον συγκεκριμένο νόμο, ο ιδιοκτήτης υποστατικού που έχει συμβληθεί με τον περί ενοικιοστασίου νόμου, εφόσον καθυστερήσει η καταβολή ενοικίου για 21 ημέρες μπορεί να κινήσει τη διαδικασία έξωσης του ενοικιαστή και αν αυτός δεν πληρώσει τις οφειλές του, ή δεν δώσει ικανοποιητική απάντηση στο Δικαστήριο, τότε προχωρεί η διαδικασία έξωσης που θα έχει στο σύνολο της διάρκεια 6 μήνες. Το Δικαστήριο θα δίνει περίοδο χάριτος 90 ημερών στον ενοικιαστή να παραδώσει το υποστατικό, είτε αυτό είναι κατοικία, είτε εμπορικό.
– Το δεύτερο σημείο είναι ότι η αύξηση στο ενοίκιο καθορίζεται από το νόμο. Παλαιότερα και για πολλά χρόνια, το μέγιστο ποσοστό της αύξησης ήταν 14% κάθε δύο χρόνια ενώ ακολούθως έγινε 8% για μια διετία, πριν φτάσουμε στην τελευταία 10ετία με μηδενική αύξηση.
Πότε μετατρέπεται μια ενοικίαση σε θέσμια:
Το ακίνητο να είναι σε περιοχή που προνοεί ο νόμος. Ουσιαστικά όμως ο νόμος καλύπτει σχεδόν όλες τις περιοχές τόσο στις πόλεις όσο και στα περίχωρα.
Να έχει συμπληρωθεί το κτίσιμο του ακινήτου μέχρι τις 31/12/1999.
Το ακίνητο να ήταν υπό ενοικίαση η να προσφερετο υπό ενοικιαση κατά την 31.12.99. Το συγκεκριμένο κριτήριο προέκυψε μετά από απόφαση του Δικαστηρίου σε υπόθεση το 2020.
Να υπάρχει συμφωνία ενοικίασης
Να έχει λήξει ή τερματιστεί η πρώτη συμφωνία ενοικίασης και ο ενοικιαστής να εξακολουθεί να κατέχει το ακίνητο.
Σημειώνεται ότι σε περίπτωση που το ενοίκιο είναι πολύ χαμηλό σε σχέση με άλλα ακίνητα στην περιοχή, ο νόμος προβλέπει συγκεκριμένη διαδικασία μέσω δικαστηρίου, όπου ο ιδιοκτήτης μπορεί να διεκδικησει σημαντική αύξηση στο ενοίκιο.
Θέλουν κατάργηση ή σοβαρή διαφοροποίηση του νόμου οι Ιδιοκτήτες Ακινήτων
Εδώ και αρκετά χρόνια οι Ιδιοκτήτες Ακινήτων ζητούν ουσιαστικά είτε την κατάργηση είτε την διαφοροποίηση και εκσυγχρονισμό του πολύ παλιού πλέον και αναχρονιστικού όπως αναφέρουν νόμου Περί Ενοικιοστασίου. Ο νόμος όπως υποστηρίζουν είναι άδικος και δημιουργεί πολλά προβλήματα στους ιδιοκτήτες ακινήτων, που χάνουν ουσιαστικά την κυριότητα και τον έλεγχο του ακινήτου τους. Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις όπου ενοικιαστές μένουν σε ένα ακίνητο εφ' όρου ζωής, και πλέον είναι σαν να είναι αυτοί οι ιδιοκτήτες.
Όπως δηλώνει στην Brief ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ακινήτων Γιώργος Μουσκίδης το θέμα συζητήθηκε πολλές φορές με κόμματα και κυβερνήσεις. Όπως σημειώνει: «Όλα τα κόμματα με εξαίρεση το ΑΚΕΛ, έχουν θέση ότι είτε πρέπει να καταργηθεί είτε πρέπει να γίνει μια σοβαρή διαφοροποίηση του νόμου περί ενοικιοστασίου. Αυτή ακριβώς είναι και η δική μας θέση».
Πώς ο νόμος αυξάνει τις τιμές των ενοικίων
Όπως τονίζει ο κ. Μουσκίδης, ο συγκεκριμένος νόμος δημιουργεί πολλές στρεβλώσεις και πολλά προβλήματα και είναι ένας από τους κύριους λόγους για την αύξηση των ενοικίων.
«Από την στιγμή για παράδειγμα που η αύξηση ήταν μηδενική για 10 χρόνια, οι ενοικιαστές δεν είχαν λόγο για να φύγουν. Έτσι δεν υπάρχουν διαθέσιμες κατοικίες που υπόκεινται στην περί ενοικιοστασίου νόμου για ενοικίαση. Ως εκ τούτου, όλο το ενδιαφέρον στην αγορά, πέφτει στα ακίνητα που δεν υπόκεινται στον συγκεκριμένο νόμο, με αποτέλεσμα να αυξηθούν σημαντικά και τα ενοίκια. Αν φύγει ο νόμος θα πέσουν και οι τιμές ενοικίων. Η κατάργηση ή η σημαντική διαφοροποίηση είναι μονόδρομος ούτως ώστε τα ενοίκια να καθορίζονται από την αγορά. Έτσι θα ρυθμιστούν και οι τιμές των ενοικίων. Όλη η ζήτηση τώρα πέφτει στα μη ενοικιοστασιακά ακίνητα, Αν υπάρχει μεγάλη ζήτηση σε λιγότερα ακίνητα, είναι λογικά να ανεβαίνουν οι τιμές».
Η καταστροφή των πολυκατοικιών στα κέντρα των πόλεων
Επιπλέον, εξαιτίας αυτού του νόμου όπως σημειώνει ο κ. Μουσκίδης, καταστράφηκαν οι πολυκατοικίες στα κέντρα των πολεων αφού η επιδιόρθωση είναι ασύμφορη για τους ιδιοκτήτες. «Δεν έχουν κίνητρα και λόγο οι ιδιοκτήτες να προχωρήσουν σε επιδιορθώσεις στο ακίνητό τους αφού για παράδειγμα για 10 χρόνια η αύξηση ήταν μηδενική και πολύ δύσκολα έφευγαν ενοικιαστές». Επιπρόσθετα, όπως αναφέρει «σε περιπτώσεις που ιδιοκτήτες ζητούν από ενοικιαστές να αποχωρήσουν για να προβούν σε ανακαινίσεις και επιδιορθώσεις, αντιμετωπίζουν αντιδράσεις και σε αρκετές περιπτώσεις οι ενοικιαστές δεν φεύγουν από το ακίνητο». Αξίζει να αναφέρουμε ότι η νομοθεσία που προωθείται για ΜΟΤ στα κτίρια, συχνούς ελέγχους δηλαδή, θα προνοεί έξωση από ακίνητα που πρέπει να επιδιορθωθούν. Θα αναγκάζει δηλαδή ο νόμος τους ενοικιαστές να φεύγουν από τα επικίνδυνα ακίνητα στα οποία χρειάζεται να γίνει ανακαίνιση και επιδιορθώση.
Ο κ. Μουσκίδης τονίζει ότι «σήμερα δεν υπάρχει κανένας λόγος να υπάρχει αυτός ο νόμος ο οποίος έγινε για να προστατευτούν οι πρόσφυγες μετά την εισβολή. Για να μην τους εκμεταλλευτούνται με αυξήσεις στα ενοίκια».
Σημειώνει ότι «Ο ενοικιαστής προστατεύεται καλύτερα με το συμβόλαιο που θα έχει με τον ιδιοκτήτη. Στο συμβόλαιο είναι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις όπως συμφωνούνται μεταξύ ιδιοκτήτη και ενοικιαστή».
Όσον αφορά το νέο διάταγμα για αύξηση έως 6% στα ενοίκια την επόμενη διετία, ο κ. Μουσκίδης ανέφερε ότι δεν υπάρχει καμία λογική εξήγηση για το πώς προέκυψε το 6%. Σημείωσε ότι το γεγονός ότι για 10 χρόνια η αύξηση ήταν μηδενική, δημιούργησε αρκετά προβλήματα.
Raising standards
Valuation is one of the key RICS member practices. Valuer Registration is our quality assurance mechanism that monitors all registered RICS members who carry out 'Red Book' valuations and ensures consistent standards.
By appointing an RICS Registered Valuer, you can be confident that you are working with regulated and qualified professionals who:
adhere to the 'Red Book' valuation standards
are committed to openness and transparency
are experts in their field, delivering credible and high-quality reports.
Valuer Registration aims to ensure the quality of valuations, raise the credibility of valuers and provide clients with a clearly identifiable designation of international standards, quality and the consistent application of 'Red Book' standards.
We believe that a thriving and strong profession, operating under a single global standard and modern regulation system, is good for professionals, clients and society.
The five steps we follow for complaints we receive.
1. Receipt
When we receive a complaint through our telephone 25-364961, or email loizinc@cytanet.com.cy or fax 25344134, we assess it and may ask for further information from the complainant. Contact person for a complaint is Mr. Christakis Loizides MRICS - VR
2. Assessment
We then decide whether to start an investigation. If we decide not to, we will provide the complainant with our reasons for not investigating. We will make a decision on whether to investigate your complaint within a 10days of receiving a complaint.
3. Investigation
If we start an investigation, we will send a copy of the complaint to the professional complained about and will ask them to respond to it.
4. Information & advice
We may ask the complainant or the professional to provide more information, and we may seek advice from another surveyor, a lawyer or anyone else we think may be able to help us.
5. Decision
We will then make a decision about whether there is evidence of misconduct or serious incompetence and whether we need to take any action. We will inform the complainant and the involved professional of this decision.
If the complainant stays unsatisfied, can ask a professional body like RICS or ETEK to carry out investigations on their behalf.
Έχουμε πραγματοποιήσει σήμερα άλλο ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της φορολογικής μεταρρύθμισης και ελάφρυνσης του φορολογικού βάρους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, δήλωσε την Τετάρτη ο Υπουργός Οικονομικών Χάρης Γεωργιάδης, μετά τη συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου.
Όπως είπε, και με αφορμή υποχρέωσή μας που απορρέει από το ευρωπαϊκό κεκτημένο για επιβολή ΦΠΑ στις αγοραπωλησίες οικοπέδων οικοδομήσιμης γης στα πλαίσια όμως εμπορικών συναλλαγών με συντελεστή 19%, πράξη που θα αποφέρει πρόσθετα έσοδα για το κράτος περίπου 24 εκατ, το Υπουργικό Συμβούλιο έχει αποφασίσει ως αντιστάθμισμα, που ξεπερνά κατά πολύ αυτό το νέο έσοδο, μείωση του Φόρου Ακίνητης Ιδιοκτησίας στο μισό τοις χιλίοις από ένα τοις χιλίοις που είχε αρχικά προταθεί και ταυτόχρονα πλήρη κατάργηση του δημοτικού και κοινοτικού τέλους επί της ακίνητης ιδιοκτησίας.
Αυτό, είπε, μειώνει τα φορολογικά έσοδα από την κατοχή ακίνητης ιδιοκτησίας από τα 103 εκατ. στα 45 εκατ., δηλαδή πέραν του μισού και πρόσθεσε ότι υπάρχει μια ελάφρυνση της τάξης των 58 τουλάχιστον εκατ.
Επίσης, αποφασίστηκε ότι διατηρείται ταυτόχρονα η υψηλή έκπτωση που φθάνει το 20% για την έγκαιρη πληρωμή της φορολογίας ακίνητης ιδιοκτησίας αλλά εξαιρούνται με βάση αυτή την πρόταση από την υποχρέωση πληρωμής όσοι θα οφείλουν φόρο μέχρι 25 ευρώ, οι μικροί ιδιοκτήτες δηλαδή, κάτι που απαλλάσσει το 19% των ιδιοκτητών.
Παράλληλα, προς επιπρόσθετη φορολογική ελάφρυνση, μειώνονται οριστικά τα μεταβιβαστικά τέλη στο 50% για όλες τις πωλήσεις ακινήτων.
“Θεωρώ πως με αυτή την πρόταση, που θα οδηγηθεί στη Βουλή ούτως ώστε η Βουλή το συντομότερο δυνατό να την εξετάσει και να αποφασίσει, πραγματοποιούμε ένα περαιτέρω βήμα ελάφρυνσης εκείνων των βαρών που είχαν καταστεί αναγκαία τα προηγούμενα χρόνια” είπε.
Η καθαρή δημοσιονομική επίπτωση, η ελάφρυνση για τους πολίτες και μείωση των εσόδων του κράτους, υπολογίζεται στο 0,2% του ΑΕΠ, είπε ο κ. Γεωργιάδης.
Διευκρίνισε ότι η επιβολή ΦΠΑ στις αγοραπωλησίες οικοδομήσιμης γης, οικοπέδων βασικά ,δεν αφορά αγοραπωλησίες που πραγματοποιούνται από φυσικά πρόσωπα εκτός και εάν είναι στα πλαίσια μιας καθαρά εμπορικής δραστηριότητας.
“Εάν ένας πολίτης πωλήσει ένα οικόπεδο, δεν προκύπτει υποχρέωση για ΦΠΑ, προκύπτει υποχρέωση για ΦΠΑ εάν μια εταιρεία ανάπτυξης γης πχ, προβεί σε μια τέτοια πώληση. Αλλά σε κάθε περίπτωση η φορολογική ελάφρυνση που προτείνουμε, που επιστρέφουμε στους πολίτες, είναι υπερδιπλάσια από αυτή την επιβάρυνση που προκύπτει λόγω συμμόρφωσης με το ευρωπαϊκό κεκτημένο” κατέληξε ο Υπουργός Οικονομικών.
- See more at: http://www.onlycy.com/articles/kyria-themata/oikonomia/81248-ypoikmeiosi-toy-foroy-akinitis-idioktisias#sthash.NgIkUZE2.dpuf
Λευκωσία: Αύξηση της τάξης του 13% καταγράφουν οι αγοραπωλησίες ακινήτων τον Δεκέμβριο του 2015, ενώ για ολόκληρο το έτος η άνοδος διαμορφώθηκε στο 9%, με τη Λάρνακα και τη Λεμεσό να καταγράφουν τη μεγαλύτερη άνοδο, ενώ στην Αμμόχωστο να σημειώνεται αρνητικό πρόσημο. Αυτό προκύπτει από τα νέα παγκύπρια στοιχεία των πωλητηρίων εγγράφων που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το Τμήμα Κτηματολογίου.
Συγκεκριμένα, μεταξύ Ιανουαρίου–Δεκεμβρίου του 2015 καταχωρήθηκαν παγκύπρια στα Επαρχιακά Κτηματολόγια 4.952 νέα πωλητήρια έγγραφα σε σύγκριση με 4.527 την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Επίσης, φαίνεται ότι το 2015 καταχωρήθηκαν πωλητήρια έγγραφα για 1.383 ακίνητα με αγοραστές αλλοδαπούς.
Από τα στοιχεία του Κτηματολογίου φαίνεται ότι τον Δεκέμβριο καταχωρήθηκαν παγκύπρια στα Επαρχιακά Κτηματολόγια 513 νέα πωλητήρια έγγραφα σε σύγκριση με 454 τον αντίστοιχο μήνα του 2014.
Ο αριθμός των ακινήτων για τα οποία κατατέθηκαν πωλητήρια έγγραφα με αγοραστές αλλοδαπούς, ανήλθαν στα 169 από 147 που ήταν τον Νοέμβριο. Ο Δεκέμβριος σε αριθμό πωλητηρίων είναι ο καλύτερος μήνας του έτους, ξεπερνώντας τον Ιούλιο.
Με βάση τα στοιχεία, η μεγαλύτερη ετήσια άνοδος, ύψους 35%, το 2015 ήταν στη Λάρνακα. Στο Επαρχιακό Κτηματολόγιο της Λάρνακας καταχωρήθηκαν συνολικά 1.072 πωλητήρια έγγραφα σε σχέση με 794 την ίδια περίοδο του 2014. Τον Δεκέμβριο ο αριθμός των πωλητηρίων εγγράφων εκτινάχθηκε στα 114 από 67 την ίδια περίοδο του 2014, σημειώνοντας άνοδο 70% και ήταν οι περισσότερες μηνιαίες πωλήσεις του έτους.
Στη Λεμεσό, το 2015 οι πωλήσεις ακινήτων αυξήθηκαν κατά 11% σε σχέση με το 2014. Συνολικά κατατέθηκαν 1.566 πωλητήρια έγγραφα σε σύγκριση με 1.471 πωλητήρια το 2014. Τον Δεκέμβριο στη Λεμεσό η άνοδος ήταν της τάξης του 33%. Ο αριθμός των πωλητηρίων εγγράφων έφτασε τα 169 από 127 την ίδια περίοδο του 2014 και ήταν ο μήνας με τις περισσότερες πωλήσεις.
Στη Λευκωσία και την Πάφο παρατηρείται μηδενική ετήσια άνοδος στις πωλήσεις ακινήτων. Συγκεκριμένα, στη Λευκωσία το 2015 καταχωρήθηκαν στο Επαρχιακό Κτηματολόγιο 749 πωλητήρια έγγραφα σε σχέση με 748 το 2014. Τον Δεκέμβριο, στην πρωτεύουσα σημειώθηκε άνοδος 2% στις αγοραπωλησίες ακινήτων. Συνολικά καταχωρήθηκαν τον Δεκέμβριο 54 πωλητήρια έγγραφα από 53 τον αντίστοιχο μήνα του 2014. Ο καλύτερος μήνας με τις περισσότερες πωλήσεις στη Λευκωσία ήταν ο Απρίλιος, με 88 πωλητήρια έγγραφα.
Στην Πάφο, το 2015 καταχωρήθηκαν στο Επαρχιακό Κτηματολόγιο της πόλης 1.241 πωλητήρια έγγραφα σε σχέση με 1.238 πωλητήρια το 2014. Τον Δεκέμβριο, στην πόλη του Κινύρα παρατηρείται πτώση 16% στις αγοραπωλησίες ακινήτων σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014, αλλά είναι ο δεύτερος καλύτερος μήνας του έτους σε αριθμό πωλήσεων. Συνολικά καταχωρήθηκαν τον Δεκέμβριο 134 πωλητήρια έγγραφα σε σύγκριση με 160 τον αντίστοιχο μήνα του 2014. Ο καλύτερος μήνας με τις περισσότερες πωλήσεις ήταν ο Ιούλιος, με 140 πωλητήρια έγγραφα.
Στην Αμμόχωστο, παρατηρείται ετήσια πτώση 2% με τα πωλητήρια έγγραφα να ανέρχονται στα 324 έναντι 330 το 2014. Τον Δεκέμβριο, παρατηρείται πτώση 11% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2014, αλλά είναι ο δεύτερος καλύτερος μήνας του έτους σε αριθμό πωλήσεων. Συνολικά καταχωρήθηκαν 42 πωλητήρια έγγραφα σε σύγκριση με 47 τον Δεκέμβριο του 2014. Ο καλύτερος μήνας με τις περισσότερες πωλήσεις ήταν ο Ιούλιος, με 45 πωλητήρια έγγραφα.
Πρώτη άνοδος στις κατασκευές
Ο Δείκτης Παραγωγής στις Κατασκευές για το γ’ τρίμηνο του 2015 ανήλθε στις 39,4 μονάδες, σημειώνοντας αύξηση 6,8% έναντι του γ’ τριμήνου του 2014.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή είναι η πρώτη φορά τα τελευταία επτά χρόνια που ο δείκτης παρουσιάζει θετικό ρυθμό ανάπτυξης σε ετήσια βάση.
Κατά τύπο έργου, σημειώθηκε άνοδος της τάξης του 20,9% στα κτήρια και μείωση της τάξης του 25,6% στα έργα πολιτικού μηχανικού κατά το γ' τρίμηνο του 2015 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2014.
Από την άλλη, ο Δείκτης Τιμών Παραγωγού στις Κατασκευές για το γ’ τρίμηνο του 2015 ανήλθε στις 98,3 μονάδες, σημειώνοντας μείωση 2,3% έναντι του β’ τριμήνου του 2015.
Σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο, ο δείκτης σημείωσε μείωση της τάξης του 1,9%. Κατά τύπο έργου, σημειώθηκε πτώση της τάξης του 0,6% στα κτήρια και 4,6% στα έργα πολιτικού μηχανικού κατά το γ' τρίμηνο του 2015 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2014.
- See more at: http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/293116/akinita-katagrafetai-ayxisi-poliseon-9#sthash.oqfT78JA.dpuf
Έκπτωση 20% στο φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας με προϋποθέσεις
Με βάση νόμο που ψήφισε η Βουλή θα υπάρξει έκπτωση 20% στο φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας για όσους πληρώσουν μέσω τράπεζας ή διαδικτύου το φόρο ακίνητης ιδιοκτησίας μέχρι και την 30 Νοεμβρίου.
Για όσους πληρώσουν στα Ταμεία των φορολογικών γραφείων η έκπτωση θα περιορίζεται στο 17,5%,
Η Ολομέλεια της Βουλής ψήφισε τις εκπτώσεις, με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, όπως προαναφέρονται διαφοροποιώντας το νομοσχέδιο, το οποίο προέβλεπε ότι η έκπτωση θα ήταν 17,5% για όσους πλήρωναν στις τράπεζες ή το διαδίκτυο μέχρι την 31η Οκτωβρίου και 15% στα ταμεία των φορολογικών γραφείων μέχρι την 31η Οκτωβρίου.
Η παράταση μέχρι την 30η Νοεμβρίου δόθηκε μετά από τροπολογία του ΑΚΕΛ που ψηφίστηκε ομόφωνα από την Ολομέλεια. Η Ολομέλεια της Βουλής της Βουλής απέρριψε με την πλειοψηφία των Βουλευτών του ΔΗΣΥ και του ΔΗΚΟ χωριστές τροπολογίες του ΑΚΕΛ της ΕΔΕΚ και των Οικολόγων.
Οι τροπολογίες του ΑΚΕΛ πρότειναν κλιμακωτή έκπτωση, με βάση την οποία θα δινόταν 30% έκπτωση για ακίνητα με φορολογικούς συντελεστές 6 και 8 τοις χιλίοις. Για ακίνητα με τους υπόλοιπους φορολογικούς συντελεστές έκπτωση που προτείνονταν ήταν 15%, τη διαφοροποίηση των φορολογικών συντελεστών και την εξαίρεση της γεωργικής γης αξίας μέχρι 60.000 € από το φόρο ακινήτων.
Η τροπολογία των Οικολόγων εισηγείτο αποπληρωμή του φόρου ακινήτων σε τρεις άτοκες δόσεις , εκ των οποίων η μια να καταβληθεί εντός του 2015. Η τροπολογία της ΕΔΕΚ διαλάμβανε εξαίρεση της φορολογίας ακινήτων για αξία μέχρι 30.000€.
Της ψηφοφορίας προηγήθηκε μακρά και έντονη συζήτηση, κυρίως μεταξύ των κομμάτων ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ για τις ευθύνες της τέως και της νυν Κυβέρνησης στις φορολογικές επιβαρύνσεις και στις ευθύνες που οδήγησαν τον τόπο σε μνημόνιο.
Μετά το τέλος της ψηφοφορίας ο Πρόεδρος της Βουλής Γιαννάκης Ομήρου ανέφερε ότι η νομοθεσία για τη φορολόγηση ακινήτων χρειάζεται εξορθολογισμό, προσθέτοντας ότι η Βουλή έχει υποχρέωση να εξορθολογήσει τη νομοθεσία.
Σχολιάζοντας δήλωση του Υπουργού Οικονομικών για ενοποίηση της φορολογίας στα ακίνητα, είπε ότι προ δεκαετίας καταργήθηκε ο επαγγελματικός φόρος, όμως τα ποσά που θα εισέπρατταν οι δήμοι δεν καταβλήθηκαν ποτέ και εξέφρασε τη θέση ότι επιβάλλεται να αποφευχθεί επανάληψη αυτής της πρακτικής.
Ποιοι καλύπτονται από ν/σ για εγκλωβισμένους
Το κτηματολόγιο απέστειλε διευκρινήσεις στη βουλή για τις κατηγορίες των ιδιοκτητών, οι οποίοι καλύπτονται από το νομοσχέδιο και τους κανονισμούς σε μια προσπάθεια να αρθούν οι επιφυλάξεις των νομοθετών.
Το νομοσχέδιο καλύπτει μεταβιβάσεις μέχρι την 31η Δεκεμβρίου του 2014 ενώ και άλλο νομοσχέδιο το οποίο θα κατατεθεί σύντομα στη βουλή θα καλύπτει όλες τις περιπτώσεις αγοραπωλησιών από την 1/1/2015.
Σύμφωνα με το έγγραφο του κτηματολογίου ορισμένες από την κατηγορίες αγοραστών που καλύπτονται από το νομοσχέδιο είναι οι εξής:
- Όταν ο αγοραστής του ακινήτου έχει συνάψει δάνειο με υποθήκη το ίδιο το ακίνητο το οποίο αγόρασε, με την τράπεζα που συνεργάζεται ο επιχειρηματίας ανάπτυξης γης για την ανάπτυξη του έργου.
- Όταν ο αγοραστής του ακινήτου εξόφλησε το χρέος προς τον επιχειρηματία ανάπτυξης γης, συνάπτοντας δάνειο με άλλη τράπεζα (όχι με αυτή που συνεργάζεται ο επιχειρηματίας) και με υποθήκη άλλο ακίνητο και όχι αυτό που αγόρασε από τον developer.
- Όταν ο αγοραστής του ακινήτου εξόφλησε το χρέος του προς τον developer σε μετρητά χωρίς να προβεί στη σύναψη δανείου είτε με την τράπεζα που συνεργάζεται ο developer είτε με οποιαδήποτε άλλη τράπεζα ή χρηματοπιστωτικό ίδρυμα του εσωτερικού ή του εξωτερικού.
- Όταν ο αγοραστής του ακινήτου αποδείξει στον διευθυντή του κτηματολογίου ότι έχει εξοφλήσει το χρέος του ή μεγάλο μέρος αυτού στον developer, βάσει της συμφωνίας που έχει συνάψει για την αγορά του ακινήτου.
Σε περίπτωση ύπαρξης υπόλοιπου ποσού του τμήματος πώλησης, ο διευθυντής του επιδίδει στον αγοραστή έγγραφη ειδοποίηση, με την οποία τον καλεί όπως καταβάλει σε ειδικό προσωρινό λογαριασμό το υπόλοιπο του τμήματος της πώλησης για να προχωρήσει στην εξέταση της αίτησης. Δηλαδή, το κτηματολόγιο αποκτά ρόλο εισπράκτορα οφειλών.
- το νομοσχέδιο καλύπτει επίσης περιπτώσεις αντιπαροχής και της μεταπώλησης.
- επιπλέον, καλύπτει ακίνητα τα οποία είναι επιβαρυμένα, είτε με εμπράγματα βάρη, είτε με memoαπό το κράτος.
Όπως επισημαίνει το κτηματολόγιο θα πρέπει να εξετασθεί το γενικότερο ζήτημα που δημιουργείται στην περίπτωση που ο επιχειρηματίας ανάπτυξης γης παρακωλύει την έκδοση τίτλου προβαίνοντας σε πολεοδομικές ή άλλες παρανομίες, ατασθαλίες, επεμβάσεις και την ανάγκη συμμόρφωσης του developer.
Σύμφωνα με το νόμο περί ακίνητης ιδιοκτησίας στις περιπτώσεις όπου ο πωλητής παραλείπει να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό της έκδοσης τίτλων ιδιοκτησίας, ο διευθυντής του κτηματολογίου μπορεί να εξαναγκάσει τον εκσυγχρονισμό της εγγραφής, είτε αυτεπάγγελτα, είτε μετά από αίτηση της αρμόδιας αρχής ή προσώπου το οποίο έχει συμφέρον στην ιδιοκτησία, περιλαμβανομένου του αγοραστή βάσει της κατατεθειμένης σύμβασης πώλησης.
http://www.stockwatch.com.cy/nqcontent.cfm?a_name=news_view&ann_id=234141
Τους κανονισμούς για τους εγκλωβισμένους αγοραστές ακινήτων ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο.
Πρόκειται για κανονισμούς «δια των οποίων ουσιαστικά υλοποιείται ο νόμος για τους εγκλωβισμένους αγοραστές που ως γνωστό η Βουλή μετά βεβαιότητος αναμένεται ότι θα ψηφίσει στις 3 του Σεπτέμβρη», δήλωσε ο Υπουργός Εσωτερικών Σωκράτης Χάσικος.
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία, ο κ. Χάσικος είπε ότι «αυτοί οι κανονισμοί που πέρασαν σήμερα από το Υπουργικό Συμβούλιο είναι στα χέρια των βουλευτών ακριβώς για να κερδίζουμε χρόνο έτσι ώστε να είναι πανέτοιμοι τόσο επί του νομοσχεδίου όσο και επί των κανονισμών του νόμου αυτού».
«Αναμένουμε λοιπόν επιτέλους το θέμα των εγκλωβισμένων αγοραστών να λυθεί κατά τρόπο τελεσίδικο μέχρι τις 3 Σεπτεμβρίου», είπε.
Είπε ότι «αυτός ο νόμος αφορά δεκάδες χιλιάδες αγοραστές είτε οικιών είτε διαμερισμάτων είτε ευρύτερα άλλης ακίνητης περιουσίας, οικοπέδων, χωραφιών κ.λπ. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι πλήρωσαν χωρίς να μπορούν να πάρουν τίτλο διότι ο πωλητής -και με ευθύνη της τράπεζας που δεν παρακολουθούσε τα χρήματα που του έδινε- φρόντισε όλα αυτά να τα υποθηκεύσει και να μην μπορεί να τα αποπληρώσει με αποτέλεσμα να εγκλωβιστεί όλος αυτός ο κόσμος».
Ανέφερε ότι «οποιοσδήποτε αγοραστής προσκομίσει αποδείξεις ενώπιον του διευθυντή του κτηματολογίου ότι έχει αποπληρώσει, άμεσα αρχίζει η διαδικασία έκδοσης τίτλου, άσχετα αν είναι υποθηκευμένο το ακίνητο του στην τράπεζα».
«Η τράπεζα κατά τη λαϊκή ρήση ‘ας κόψει το λαιμό της’ με τον developer ή με αυτό που πήρε τα χρήματα γιατί η τράπεζα είχε ευθύνη διότι δεν παρακολουθούσε τα χρήματα που έδινε στον developer με αποτέλεσμα αυτός να αγοράζει άλλα, να υποθηκεύει ή να επενδύει αλλού ή και άσκοπα να προβαίνει σε καταναλωτικές δαπάνες», είπε.
«Με αυτό τον τρόπο και δεδομένου ότι ήδη με άλλο νόμο τα μεταβιβαστικά τέλη μειώνονται κατά 50%... παίρνω τον τίτλο μου και έχω την ευχέρεια μέχρι τον 12ον του 2016 να προχωρήσω να κάμω τη μεταβίβαση μου επωφελούμενος το 50% της έκπτωσης των μεταβιβαστικών τελών», κατέληξε.
- See more at: http://www.sigmalive.com/news/local/253654/lynetai-o-gordios-desmos-ton-egklovismenon-katoxon-akiniton#sthash.FdmTGpko.dpuf
Κατά 50% μειώνονται τα μεταβιβαστικά μετά την ομόφωνη ψήφιση του νομοσχέδιου από τη βουλή.
Με την ψήφιση του νομοσχεδίου μειώνονται τα καταβλητέα μεταβιβαστικά δικαιώματα για όλες τις πωλήσεις ακινήτων και για την εγγραφή μισθώσεων ή υπομισθώσεων που θα πραγματοποιηθούν μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2016 κατά 50%.
Επίσης καταργείται το καταβλητέο τέλος μεταβίβασης ακίνητης ιδιοκτησίας από γονέα σε τέκνο και αναπροσαρμόζεται το τέλος μεταβίβασης ακίνητης ιδιοκτησίας για δωρεές μέχρι τρίτου βαθμού συγγένειας λαμβάνοντας ως βάση τις αξίες γενικής εκτίμησης της 1ης Ιανουαρίου 2013.
Με την έγκριση του νομοσχέδιου από τη βουλή καταργείται το καταβλητέο τέλος σε περιπτώσεις ανταλλαγής ακίνητης ιδιοκτησίας ίσης αξίας.
Παράλληλα καταργείται η επιστροφή τελών για μεταβίβαση ακίνητης ιδιοκτησίας σε περιπτώσεις οικογενειακών επιχειρήσεων μετά από την πάροδο πέντε ετών καθώς και το δικαίωμα για μειωμένα τέλη από οικογενειακή εταιρεία σε μέτοχο αυτής.
Η κυβέρνηση εκτιμά πως με τη μείωση των μεταβιβαστικών τελών αναμένεται ότι θα ενθαρρυνθούν οι συναλλαγές και θα μειωθεί ο όγκος των μη εκδοθέντων τίτλων ιδιοκτησίας, καθώς και των συσσωρευμένων τίτλων που δεν έχουν παραληφθεί από τους αγοραστές ακίνητης ιδιοκτησίας.
Η μείωση των μεταβιβαστικών τελών αποτελεί μέρος για τη μεταρρύθμιση και τον εκσυγχρονισμό του φορολογικού πλαισίου που διέπει την ακίνητη ιδιοκτησία, ώστε να είναι δικαιότερη η κατανομή του φορολογικού βάρους μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και της υιοθέτησης της νέας αξίας γενικής εκτίμησης ακίνητης ιδιοκτησίας σε τιμές 1ης Ιανουαρίου 2013, αλλά και για την ενθάρρυνση της οικονομικής δραστηριότητας στον τομέα των ακινήτων.
Λόγω των θερινών διακοπών και της περιπλοκότητας των νομοσχέδιων, τα νομοθετήματα για την ενοποίηση της φορολογίας ακινήτων με την επιβολή φόρου ένα τοις χιλίοις παραπέμφθηκαν για περαιτέρω συζήτηση τον Σεπτέμβριο.
http://www.stockwatch.com.cy/nqcontent.cfm?a_name=news_view&ann_id=229849
Ενιαίος θα είναι συντελεστής φορολόγησης των ακινήτων ο οποίος θα είναι της τάξης του ενός τοις χιλίοις σε τιμές του 2013 και παράλληλα καταργούνται τα δημοτικά και κοινοτικά τέλη.
Σύμφωνα με πακέτο νομοσχέδιων που κατατέθηκε στη βουλή εκσυγχρονίζεται το φορολογικό πλαίσιο που διέπει την ακίνητη περιουσία, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η δικαιότερη κατανομή του φορολογικού βάρους μέσω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και της υιοθέτησης των αξιών της ακίνητης ιδιοκτησίας σε τρέχουσες τιμές αγοράς.
Φορολογίες μέχρι €25 ανά ιδιοκτήτη που προκύπτουν ανά ιδιοκτήτη από την ενιαία φορολόγηση δεν θα απαιτούνται ούτε θα καταβάλλονται.
Η τελευταία ημερομηνία αποπληρωμής του φόρου ακινήτου είναι η 31η Οκτωβρίου κάθε έτους ενώ παραχωρείται έκπτωση 10% εάν ο φόρος εξοφληθεί ένα μήνα πριν τη λήξη της προθεσμίας.
Σε περίπτωση μη έγκαιρης αποπληρωμής του φόρου ο φορολογούμενος θα επιβαρύνεται με 10% του οφειλόμενου φόρου.
Εκτός από την επιβολή ενιαίου συντελεστή φορολόγησης, προβλέπεται κατάργηση του δημοτικού και κοινοτικού τέλους που επιβάλλεται σε επίπεδο αρχών τοπικής αυτοδιοίκησης και μείωση των μεταβιβαστικών τελών στο 50% για όλες τις πωλήσεις ακινήτων μέχρι 31/12/2016.
Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση η μείωση των μεταβιβαστικών τελών αναμένεται πως θα ενθαρρύνει τις συναλλαγές και θα συμβάλει στη μείωση του όγκου των μη εκδομένων τίτλων από τους ιδιοκτήτες καθώς και του όγκου των συσσωρευμένων τίτλων που δεν έχουν παραληφθεί από τους αγοραστές ακίνητης περιουσίας.
Τα μεταβιβαστικά τέλη για πωλήσεις κτιρίων και οικοπέδων που πραγματοποιούνται μεταξύ 2/12/2011 - 31/12/2016, είναι ήδη μειωμένα στο 50%.
Παράλληλα προβλέπει την ανάθεση του μηχανισμού επιβολής/είσπραξης της φορολογίας στο Τμήμα Φορολογίας.
Η επιλογή αυτή παρουσιάζει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα όπως μεγαλύτερη ευκολία υλοποίησης, χαμηλότερο κόστος, αμεσότερη κάλυψη ανάγκης είσπραξης κοινοτικών τελών και εμπειρία του Τμήματος Φορολογίας στην είσπραξη σημαντικών οφειλών. Διατηρείται όμως η προοπτική μεταφοράς του μηχανισμού είσπραξης του φόρου ακίνητης ιδιοκτησίας στις Αρχές Τοπικής Αυτοδιοίκησης μέσα στα πλαίσια της μεταρρύθμισης των Αρχών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με τρόπο που θα υποκαταστήσει τις ετήσιες χορηγίες μέσω του κρατικού προϋπολογισμού
Στόχος του πακέτου των νομοσχεδίων είναι και η ενθάρρυνση της οικονομικής δραστηριότητας στον τομέα των ακινήτων και η απλοποίηση των διαδικασιών.
Η όλη φιλοσοφία του πλαισίου μεταρρύθμισης της φορολόγησης της ακίνητης ιδιοκτησίας περιστρέφεται γύρω από τον καθορισμό ενός χαμηλού ενιαίου φορολογικού συντελεστή που θα διασφαλίζει ταυτόχρονα τα προβλεπόμενα φορολογικά έσοδα του κράτους, τη καθιέρωση ενός λιγότερου στρεβλωτικού και πιο αναπτυξιακού συστήματος φορολογίας της ακίνητης περιουσίας, και την ενθάρρυνση της φορολογικής συμμόρφωσης.
Ε.Π. http://www.stockwatch.com.cy/nqcontent.cfm?a_name=news_view&ann_id=229123